41 שנה לטבח ילדי צפת במעלות: נחנך "גן הבנים"

    קובי פינקלר 1 Comment on 41 שנה לטבח ילדי צפת במעלות: נחנך "גן הבנים"
    22:32
    07.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: האדמו"ר ידליק בירושלים, המשפיע בבית שמש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בבית הקברות העתיק בצפת נערכה היום אזכרה לעשרים וחמישה מתושבי העיר, שנרצחו באסון מעלות. במהלך הטקס, נחנך במקום "גן הבנים" לזכרם של 22 תלמידי העיר שנרצחו בטבח הנורא.

    האסון התרחש לפני ארבעים ואחת שנה ביום שלישי כ"ג באייר תשל"ד, ובו נרצחו על ידי מחבלים שלושה מתושבי מעלות, 22 תלמידים מצפת, ושלושה מבוגרים שהתארחו בו.

    ראש עיריית צפת, אילן שוחט, שקרוי ע"ש דודתו אילנה נאמן, שנרצחה בטבח אמר באירוע בחנוכת "גן הבנים" כי מבחינת העיר צפת זה היה אירוע מכונן, "אני קרוי על שם דודתי, זהו יום מכונן עבורנו, אנחנו מלמדים את כל התלמידים את המסר החשוב שהיו פה תלמידים שרצו לטייל ולתור את הארץ ומחבלים באו להרוג אותם. השכול מלווה אותנו וטרור ורצח יהודים זה לא דבר חדש, אבל מצד שני אנחנו רואים הרבה בנייה. זאת ההיסטוריה שלנו, השדר הוא שלמרות הכול, עם ישראל הוא עם הנצח, והצוואה היא שצריך להמשיך לחיות, לשגשג ולהאמין בצדקת הדרך ובתורה על אף המחיר ששולם והוא יקר", הוסיף.

    הטבח החל כשחוליית מחבלים, כולם ערבים-ישראלים מארגון "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין", חדרה לישראל משטח לבנון, נכנסה לבית משפחת כהן במעלות ורצחה את בני הזוג כהן ואת בנם בן ה-4. לאחר מכן החוליה השתלטה על מבנה בית הספר "נתיב מאיר" במעלות, ולקחה כבני ערובה 105 תלמידים ו-10 מורים מבית הספר התיכון הדתי בצפת, ששהו בבית הספר במסגרת פעילות גדנ"ע. המחבלים דרשו לשחרר 20 מחבריהם הכלואים בישראל, ואיימו להרוג את בני הערובה. מועד פקיעת האולטימאטום נקבע לשעה 18:00 באותו יום.

    ראשי מערכת הביטחון לא סטו מהעיקרון של אי כניעה לפיגוע מיקוח, ולכן הורה שר הביטחון, משה דיין, על חילוץ בני הערובה. רבע שעה לפני פקיעת האולטימטום פרץ כוח של סיירת מטכ"ל לבית הספר על-מנת לחסל את המחבלים. כל המחבלים אכן חוסלו, אך קודם לחיסולם טבחו המחבלים ב-22 ילדים (בהם אח ואחות) ו-3 מבוגרים מקרב בני הערובה, וכן פצעו 68. גם לכוחות צה"ל נגרמו נפגעים, ובהם הרוג אחד.

    אחת ההרוגות, זו שעל שמה קרוי ראש העיר אילן, הינה אילנה נאמן בת 17, בת למשפחה של תשעה אחים ואחיות שלמדה בעיר ויצאה עם אחותה לטיול . מיד לאחר שנלקחו כבני ערובה, האיצה אילנה באחותה רונית, לקפוץ מהחלון ולהינצל. רונית אכן קפצה והצילה את חייה, ואילו אילנה החליטה להישאר ולא לנטוש את חבריה. היא נהרגה בירי המחבלים והובאה למנוחות בבית העלמין בצפת, בחלקת ילדי בית הספר שנפלו במעלות.

    IMG-20150512-WA0051

    IMG-20150512-WA0052

    IMG-20150512-WA0053



    1 תגובות

    מיין תגובות